Praha, Brno, 3. 5. 2023 – Akvizice Botas x Vasky vyvolala na českém internetovém rybníčku vlnu tsunami. Analytici Adbros se zaměřili na období 13. března (první zpráva o zájmu firmy Vasky o koupi Botasu) až 13. dubna. V tomto období bylo relevantních 1051 zmínek a (na ČR věru netradičně) převažovaly zmínky pozitivní.
Nejintenzivnější diskuse probíhaly na Facebooku pod články z médií, např.
Živá diskuse probíhala také na Novinky.cz 20. 3. a 5. 4. Na Twitteru se ve sledovaném období objevilo 66 hojně komentovaných příspěvků. Velkou, a většinou pozitivní, odezvu měly také posty Vaška Staňka, zakladatele Vasky, na LinkedIn.
Témata
Co se obou značek týče, jednoznačně vyhrály Vasky – 705 zmínek, 486 zmínek Botas.
Vedle potěšených a obdivných reakcí na transakci a vyjadřování podpory mladému podnikateli, se objevily i hlasy kritické, kritizující produkty a služby Vasky, či obviňující Staňka z pouhé PR kampaně. Ovšem ta se některým odborníkům opravdu líbí.
Několik zmínek se týkalo kritiky vlády – vláda prý může za to, že Botas „padl“ a spojují to s premiérovým výrokem „Nenecháme padnout české firmy“.
Sentiment
Pozitivní
Jedním z cílů listeningu bylo zjistit, zda po počátečním nadšení z komunikované snahy o záchranu ikonické značky nepřevládlo podezření na pouhý marketingový tah. (Vasky oznámily crowdsourcing formou prodeje svých zásob.)
Nadšení a podpora snahy Vasky odkoupit Botas však nakonec v komentářích mnohanásobně převládly. Z relevantních 1051 zmínek bylo celých 58 % pozitivních, 31 % negativních a 11 % neutrálních.
Lidem se líbí koncept, kdy česká značka zachrání jinou českou značku a sdílejí radost z toho, že se Botas neprodal do zahraničí. Lidem je také sympatický příběh mladého, ambiciózního podnikatele Václava Staňka, i když samozřejmě (jsme přece v Česku), jeho úspěch leží mnohým v žaludku. V tomto smyslu se objevily také zmínky, za český národ je typický kritizováním a nepřejícností. Některé pozitivní zmínky se nesly v duchu nostalgie, kdy komentující vzpomínali na dětství či mládí strávené v botaskách.
Citace (necháváme v původním znění, bez titulků 😊):
Negativní
Více než 50 zmínek uvádí, že se jedná zejména o marketingový tah s cílem udělat si dobré jméno jako záchrance poctivého českého ševcovství a vyprodat zásoby pravděpodobně hůře prodejných bot. Kromě tohoto se objevují zmínky, kde si lidé stěžují, že záměrem není zachovat výrobu ve Skutči, ale primárně získat brand. Objevily se i hlasy kritizujíci mediální prostor, který Vasky získaly v porovnání s ostatními zájemci o koupi Botas. Varovným pro značku Vasky by měl být relativně vysoký počet zmínek s kritikou kvality zpracování bot a zákaznických služeb; lidé vyjadřovali obavy, že se kvalita Botasu zhorší. A někteří uživatelé mají za to, že mít na nohou boty značky Botas vždy byla a je ostuda. Objevovaly se i zmínky kritizující management Botas; někteří komentující měli dokonce obavy, zda spojení s Botas nepřivede Vasky do krachu. A „své“ schytala také vláda, která patrně nějak (nevíme jak) přivedla značku Botas ke krachu.
Citace (vulgarity neuvádíme 😊):
Ovšem my v Adbros Vaškovi fandíme, a těšíme se na další vývoj! Pozitivní, samozřejmě.