V Adbrosu děláme spoustu věcí – programujeme, vytváříme grafiku, analyzujeme sítě, pečujeme o své klienty. Vzhledem k našemu přesvědčení, že spoustu z těchto věcí děláme navíc fakt dobře, často přemýšlíme i tom, jak bychom s nimi mohli přispět k „obecnému blahu“. Před půlrokem jsme jednu takovou myšlenku dotáhli do konce a rozjeli báječnou věc…
Vzali jsme naše high-tech zkušenosti z digitálu, laskavý přístup ověřený na našem customer-care, všechno jsme dali do ranečku a vyrazili do Senior Pointu. S brněnskou pobočkou této bezvadné organizace, která naší nejzkušenější generaci pomáhá s kdečím, jsme spustili projekt IT poradny. Chtěli jsme seniorům ukázat, že i ve spletité digitální džungli plné nástrah se sami dokážou obratně pohybovat. Že jim stačí ukázat cestu.
První pololetí s IT poradnou máme za sebou a před zahájením dalšího je čas na bilancování. K němu jsme si přizvali naši hlavní souputnici na Senior Pointu a koordinátorku tohoto projektu Danielu Kosovou.
IT poradna, kterou pro seniory společně provozujeme, má za sebou první půlrok. Jaký to byl půlrok?
Pěkný (směje se). Byl zajímavý a pro nás rozhodně přínosný. Naši senioři si na poradnu velmi rychle zvykli, líbila se jim a našli v ní také určité povzbuzení – zjistili, že problémy s technikou nejsou zdaleka neřešitelné a že jim často stačí jen malé postrčení, aby je byli schopni zvládnout úplně sami.
Splnila se očekávání, která jste od poradny měla? Pokud jste tedy nějaká měla.
Zpočátku jsem opravdu nevěděla, co mám od naší spolupráce očekávat, a následně jste mě moc mile překvapili. Poradnu jste nám ušili na míru a na čem jsme se domluvili, to vždy platilo. Přestože se v poradně střídala řada vašich kolegů, každý jeden z nich měl k seniorům skvělý přístup – nechal je vše vyzkoušet, dal jim dost prostoru na vstřebání nového i na tvorbu poznámek. Ať už z Adbrosu dorazil kdokoliv, vždy s sebou přinesl vstřícnost, klid a pohodu. Někteří vaši kolegové k nám navíc docházeli opakovaně a hned při příchodu mi hlásili, že se k nám moc těšili – to mi dělalo velkou radost.
Očekávání se tedy logicky nemohla naplnit, když žádná nebyla.
Je to opravdu tak. Měla jsem nějakou nekonkrétní představu o tom, jak by poradna mohla vypadat, ale všechno jsme pak vymysleli až společně. Vážně jsem měla od počátku pocit, že jste mi spadli z nebe – ozval jste se mi před Vánoci a prozradil mi, že pro nás chcete udělat něco, co jsme v té době skutečně potřebovali. Všechno, na čem jsme se dohodli, jste pak opravdu zrealizovali. Prostě vánoční dárek.
Během dosavadního provozu jsme zatím neměli možnost obsloužit zástupy klientů, ale ti, kteří se našich setkání zatím zúčastnili, na mě působili rozhodně zapáleně. Je vaše zkušenost podobná?
Určitě ano. Senioři, kteří k nám na aktivity tohoto typu docházejí, na sobě buď chtějí pracovat, nebo pomoc konkrétního druhu potřebují. Účast v poradně pro ně představuje určitý druh výzvy – a když už se dostaví, chtějí ji dotáhnout do konce.
Zpětné vazby od účastníků poradny nám to ostatně také potvrzují…
Přesně tak! Většina účastníků měla zpočátku pochyby, jestli technicky zaměřenou poradnu zvládnou a jestli pro ně vůbec bude nějakým přínosem. Při odchodu nastal obrat o 180 stupňů – všichni byli nadšení. Objevily se samozřejmě pochybnosti, jestli tu nálož nových poznatků „udrží“ – pak nám ale absolventi volali druhý, třetí den, děkovali a nadšeně si pochvalovali, že pořád ví, co mají se svým telefonem nebo počítačem dělat. Z toho jsme měli vždy velikou radost. Někteří senioři na poradnu dokonce přišli opakovaně – a to také svědčí o mnohém.
Napadne vás nějaký konkrétní fragment, nebo téma z našich poraden, které byste označila jako zásadní?
Byla jsem moc ráda za to, že jste si obsah poraden drželi ve své režii. Vzpomínám si na pána, který za vámi přišel s pokročilejším nastavením počítače. Měla jsem pocit, že jeho požadavky jsou příliš ambiciózní a do naší poradny nepatří. Vy jste mě v tu chvíli vrátili zpátky na zem a vysvětlili jste mi, že ačkoliv jsou složitější, k základnímu nastavení počítače patří a pro tohoto konkrétního pána jsou důležité. Tak by to mělo být vždy – abychom všem nepředkládali pouze ten stejný základ, ale přistupovali k nim individuálně a pomohli jim s tím, co opravdu potřebují. Bez výjimky všechny účastníky jste také velmi významně posunuli v jejich snaze překonat strach z nových technologií – to je pro seniory nesmírně důležité. Teď už vědí, že z telefonu nemusí jen volat a spouštět aplikaci Záchranka, ale mohou si tam najít spojení MHD, ověřit si předpověď počasí a v mapě si zkontrolovat, jestli jdou správně.
A co dál? Pokračujeme?
Pokračujeme! Jakmile se nám senioři vrátí z letních pobytů, budou opět potřebovat sdílet své zážitky anebo se vrátit k tomu s čím začali před létem. Další spolupráci bychom uvítali a já jsem Vám za tuto nabídku velmi vděčna