6. 3. 2024 – Já dělám s AI, ty děláš s AI, všichni bychom měli dělat s AI. Magická zkratka byla jedním z nejužívanějších pojmů letošního Marketing Festivalu v Brně. AI však rozhodně nebyla jeho jediným tématem a našinec si mohl od řečníků z celého světa vyslechnout leccos. A někdy i nového.
Někdo s tím nemusí souhlasit, ale já mám pocit, že marketing není oborem, který by se vyvíjel obzvlášť překotně. To, co řekli, napsali a dělali například pánové Kotler, nebo Barnum stále platí, a v kampaních můžeme pozorovat stále ty stejné vzorce. Jasně, od dob těchto velikánů přišly sociální sítě, algoritmy, influenceři (ale to byla i Adina Mandlová nebo Jimi Hendrix) a nastoupila umělá inteligence... ale podstata zůstává stejná. Přesto se i v marketingu občas vyskytne svěží vítr, který může pravidla hry lehce změnit, a těm pozornějším (nebo odvážnějším) stratégům výrazně pomoct. Proto je určitě fajn čas od času zvednout hlavu, rozhlédnout se a zjistit, co se tady děje.
A co jsme se tedy letos v Brně dozvěděli? To, že marketing je svět plný krásných, mladých a úspěšných lidí, není nic nového. V Janáčkově divadle, kde hlavní část programu proběhla, jsme si to jen připomněli ještě koncentrovaněji. Ono je to vlastně přirozené – parta lidí, která se snaží vykreslit svou značku nebo produkt v co nejjasnějším světle, těžko může uniknout vlivu své profese na sebe sama. Svět marketingu je prostě světem sebevědomí a je to na něm vidět. Neříkám, že to je super, neříkám, že to je blbě. Je to prostě fakt, který byl (mj.) v Brně vidět. Nehledě na to, že sebevědomým lidem neschází chuť se socializovat a vzájemné propojování účastníků je nedílnou součástí festivalu, díky které na něj leckdo zamířil. Bod k dobru.
Ale teď už k tomu, co jsme se mohli dozvědět. Marketing Festival probíhal od úterý 20. do čtvrtka 22. února. První den byl vyhrazen pro zahájení festivalu, druhý byl věnován intenzivním workshopům. To hlavní se dělo ve čtvrtek – přednášky velkých světových jmen v Janáčkovi a velká závěrečná afterparty na Flédě. Sám pro sebe jsem si bloky jednotlivých řečníků rozdělil do třech kategorií: „ok, to jsme tak nějak věděli“, „tohle je sranda, supr, ale vlastně si z toho moc neodnesu“ a „fajn, tohle by v budoucnu mohlo bejt opravdu téma“.
Prvním dvěma kategoriím se s dovolením příliš věnovat nebudu. Není to proto, že by přednášky opravdu kvalitních profíků z mnohdy nejvýznamnějších firem světa byly ztrátou času, to určitě ne. Hodně v nich rezonovalo AI, které jsem zmiňoval již v úvodu. Nicméně vzhledem k tomu, že v adbrosí digitální dílně je umělá inteligence již nějakou dobu doma, bylo to prostě takové opáčko. Hodně se mluvilo o datech a jejich nepopiratelné důležitosti, o consumer journey, nebo třeba o efektivitě. Z těchto škatulí bych možná vypíchl přednášku Richarda Shottona o behaviorálním marketingu, který se zabývá vzorci lidského uvažování a tím, jak je využít, nebo obejít – moje oblíbené téma. Jestli mohu, dovolím si doporučit knížku Jak drahé je zdarma od Dana Arielyho, které se mu velmi pěkně věnuje.
Co jsem si schoval do třetí a nejzajímavější škatule? Dvě jména a dvě přednášky. První z nich bylo povídání neobyčejně zábavného Němce (!) Andrého Moryse. Tento chlapík skvělým způsobem ilustroval svou zkušenost, že ten, kdo nic nezkusí, nejenže nic nepodělá, ale taky se nikam neposune. Že k opravdu fungujícímu vzorci se lze (až na veliké výjimky) dostat pouze opakovaným zkoušením a následným nevyhnutelným selháváním. Nesmírně povzbudivé!
To druhé jméno zní Jono Alderson – Angličan obdařený nedostižnou energií, jehož tempu jsem z úvodu přednášky nestačil ani zdaleka. Ten chlap má řečnickou kadenci asi jako samopal vz. 24 a po skončení své show se oprávněně dočkal feedbacku ve znění „faster than Eminem!“. Mé významné úsilí věnované dekódování této smršti se však rozhodně vyplatilo. Mr. Alderson, který se dlouhodobě zabývá mj. obsahovým marketingem, s námi nasdílel své přesvědčení o tom, že právě obsah se z digitálního světa poměrně rychle vytrácí. Aktuální nastavení internetových vyhledávačů, z něj vycházející SEO a také AI společnými silami generují stále více generického, neoriginálního a neosobního obsahu a internet se tak plní stále větším a větším množstvím balastu. Budoucnost patří aluminiu a značkám, které si dají tu práci a vytvoří něco opravdu nového. Už aby to bylo!
Mezitím pro Vás budeme dál vyvíjet aplikace, chystat spotřebitelské soutěže a nadčasovou grafiku. Až budete mít cestu, stavte se, nebo nám na sebe zanechte kontakt a my se ozveme.