Píše se rok 2023 a my se ptáme: Dělá si ještě někdo z vás iluze o tom, že internet je anonymní oázou plnou lásky a klidu? Pokud vám v hlavě zaznělo „ano“, nemáme pro vás dobré zprávy. Pojďme se dnes podívat, jak o uživatelích internetu sbírá data Facebook. Ten na vás totiž má celou složku, i když na něm možná ani nejste zaregistrovaní. A tu složku skladuje v suchu, chládku a stínu. Stejně by se přece měly skladovat všechny trvanlivé výrobky.
Vlastníte účet na některé ze sociálních síti? Že ne? Internetoví giganti o vás i tak získávají spoustu dat, která podle svých slov využívají k lepšímu zacílení reklamy a personalizaci služeb.
Jednou z těchto firem je samozřejmě Meta, vlastník Facebooku, Instagramu nebo třeba populárního kecálka WhatsAppu. Firma, která je už od založení neustále pod palbou kritiky za netransparentní nakládání s uživatelskými daty. Za všechny pojďme zmínit třeba aféru Facebooku a firmy Cambridge Analytica z roku 2018, kvůli které stal tatíček zakladatel Mark Zuckerberg před americkým kongresem, aby se podrobil dlouhému a nepříjemnému výslechu o tom, jak jeho technologický moloch nakládá s daty uživatelů.
Je to tak snadné
Otevřete prohlížeč a sjíždíte obchody s oblečením, čtete zprávy… Zkrátka cokoli, co vás na internetu zajímá. Občas někde na stránce zahlédnete tlačítko pro sdílení nebo lajknutí na Facebooku. To je úplně běžná situace. A bum! Každý váš pohyb na stránce sledují robotci, kteří si všechny vaše aktivity pečlivě zaznamenávají.
Facebook si pak data, která o vás získá, schovává do svojí vlastní skryté složky. Ale teď to nejlepší: Facebook čmuchá i u lidí, kteří na něm nemají profil. Tady přichází do hry výraz „shadow profile“, neboli „stínový profil“, který se na internetu objevil už nedlouho po vzniku Facebooku v roce 2009. Co to znamená a k čemu sociální síti takový spis bude?
Data nad zlato
Tak tedy popořadě. V digitálním světě jsou data ta nejcennější komodita, jejíž získávání giga korporace ospravedlňují „personalizací a zlepšováním služeb“. Je ovšem zarážející, že Facebook si data sbírá, i když na něm nemáte profil. I to má ale svůj důvod. Co kdybyste se třeba jednoho dne rozhodli si profil založit, abyste mohli koukat na děti a vnoučata kamarádů (v závislosti na tom, do jaké věkové skupiny spadáte)? Facebook bude podle vašeho stínového profilu už předem vědět, jaké kontakty, nákupy, stránky a obsah vám má doporučit.
Háček je ovšem v tom, že jste se sběrem dat nesouhlasili a nemáte možnost zjistit, co všechno o vás Facebook vlastně ví, nebo se takového sběru nezúčastnit. Facebook o vás navíc sbírá data i mimo vlastní platformu. Stačí, když je na webové stránce nasazen jeho plugin – to je ten malý robotek, o kterém jsme mluvili před chvílí.
Jako registrovaní uživatelé máte přece možnost profil zcela smazat a Facebook vám slíbí, že vaše data budou z jeho serverů fuč do 90 dnů. O data jej dokonce můžete i požádat a zjistit tak, jaká tajemství o vás jsou na síti uchovávána. I tady ovšem platí, že vás Facebook k vašemu stínovému profilu nepustí. Nacházíte se tedy v podobné situaci jako neregistrovaní uživatelé.
Další data do vašeho profilu pak může Facebook doplnit i skrze vaše kontakty. Někdo z vašich přátel si svůj profil propojí s kontakty v mobilu nebo používá Messenger jako appku na hovory a SMS, no a další dílek skládačky je na světě! Ve světle těchto informací už snad ani nepřekvapí, že neznáme úplný rozsah údajů, která o nás Facebook sbírá. To je smuténka.
Není úniku
Toto vydání tedy zakončujeme lehce pesimisticky. Technologičtí giganti o nás vědí všechno, my s tím nemůžeme nic udělat, všichni tu shoříme!
Pro ty z vás, kteří používají prohlížeč Firefox, ale přece jen máme jeden tip. Doplněk Facebook Container servery Facebooku odděluje na webovkách od ostatních. Mělo by tak být těžší vás sledovat. Nalijme si ovšem čistého vína. Na popáleniny třetího stupně je to jen nicotná náplast.
Tak příště si dáme něco méně beznadějného, co?