Máte parádní web, kterému věnujete spoustu času, ale přesto jeho výsledky nejsou dle vašich představ? Hlavu vzhůru! Přečte si pár bodů jak na SEO. Posuňte své vypiplané webové stránky do popředí Googlu.
Co je to SEO a jak k němu přistupujeme v Adbrosu?
Když zmíníme, že to znamená „search engine optimization“, asi Vám to moc neřekne. Ve zkratce řečeno – jedná se o soubor metod, které optimalizují webové stránky, aby byly relevantnější pro vyhledávače, a tím i lépe hodnoceny vyhledávacími algoritmy. (They say.) Mít fancy web pro Google bota je sice prima, ale vy chcete, aby na něj mimo robota zavítali především reální uživatelé – ideálně samozřejmě opakovaně. A to je přesně to, o co se v našem SEO týmu snažíme – vytvářet a optimalizovat weby přátelské nejen pro vyhledávače, ale i čtenáře. Díky tomu totiž nejen zvýšíte své pozice ve vyhledávačích, ale vaše snaha vložená do SEO zvedne reálnou návštěvnost – a o tu ve skutečnosti jde.
SEO audit
Ať už děláte cokoli, je snazší začít s tím, co už máte. U optimalizace pro vyhledávače tomu není jinak. Podívejte se do svých analytických nástrojů, jak si váš web zatím vede. Možná zjistíte, že některé z jeho stránek mají solidní výsledky a na Googlu si nevedou špatně. Zjistěte, čím by to mohlo být, a jednoduše zkuste podobným způsobem optimalizovat jiné části webovek. Ať tak či tak, dostatečné množství dat by Vám mělo napovědět, co a kde zlepšit.
Nemějte strach se mrknout, jak má optimalizované stránky vaše konkurence. I zde můžete narazit na inspiraci, která vás při práci na SEO popostrčí. Vstupní analýzu není radno podceňovat, jelikož správný start vám v budoucnu ušetří nejednu vrásku. Pokud si na to sami netroufáte, raději si nechte provést SEO analýzu specialistou.
„U nás v Adbrosu nesedí SEO specialisté v jedné kanceláři s celým digitálním marketingem jen tak náhodou – naopak. Vždy se snažíme pro optimalizace využívat široké poznatky z ostatních online marketingových oborů. Nejen webová analytika, ale například také PPC reklama dodávají cenná data. Co už nebývá tak časté, nebojíme se využít ani pomoci našeho social media listening týmu. Každodenně jsme v kontaktu s vývojáři webových stránek a společně pracujeme na co nejlepším výsledku.“
Zdeněk Chalupa, Performance Marketing Specialist
Pravidla SEO dle Adbros
1. Klíčovka
Než se pustíte do upravování textů, nechte si nejprve zpracovat analýzu klíčových slov. Díky ní zjistíte, jaké výrazy ve vašem tematickém okruhu uživatelé nejčastěji hledají. Vhodnou kategorizací dotazů následně budete přesně vědět, na kterou stránku Vašeho webu použít která slova.
2. Komunikační cíl
Ať už se snažíte jakkoliv, text na webu by pro vás měl být tím hlavním. Kvůli vyhledávacím algoritmům? To taky, ale hlavně kvůli reálným čtenářům. Pokud tvoříte nový obsah, vždy se zamyslete nad tím, jestli skutečně máte co říci. Internet sice nemá problémy s prostorem, ale musíte zaujmout. Prázdné plky nikoho nezajímají. Pro každou stránku si stanovte cíl. Položte si základní otázky vzhledem k dotazům a obsahu, které pro danou stránku použijete:
- Co je účelem stránky? Co na ní má návštěvník najít?
- Odpovídá obsah stránky na daný dotaz?
- Internet je plný obdobného obsahu. Proč by si měl uživatel číst zrovna ten Váš? Čím chceme uživatele na stránce zaujmout?
3. Srozumitelné - stručné - zajímavé
Obsah musí být přehledný, vhodně strukturovaný a maximálně srozumitelný pro průměrného čtenáře. Délka textu by měla být taková, aby byl naplněn obsahový cíl stránky. Pište poutavě a snažte se návštěvníka zaujmout hned od prvních řádků. Totéž platí pro tzv. meta data – využijte pro ně adekvátní a silná klíčová slova, která umístíte do textu tak, aby se uživatel chtěl na váš web podívat.
4. Odkazování
Mějte jasnou a smysluplnou architekturu vnitřního odkazovaní. Na ostatní stránky vašeho webu odkazujte, pokud to dává smysl a odkaz je relevantní pro uživatele – např. rozšíření tématu, koupě daného produktu apod. Do textu samotných odkazů (tzv. anchor textů) používejte relevantní klíčová slova, na která chcete cílit (dle analýzy klíčových slov).
5. Linkbuilding
Snažte se psát takový obsah, na který by mohly odkazovat i jiné webové stránky. Může být dostatečně zajímavý, nebo například popularizačně edukační. Navazujte přátelské vztahy s jinými portály, které můžete následně požádat o odkaz na svůj web. Využijte naplno i stránky a profily jako jsou Google Business, Firmy.cz, nebo tematické zprostředkující portály. I při umisťování odkazů mimo Váš web vždy dbejte na anchor text.
6. Průběžná analýza a optimalizace
Optimalizovat webovky pro vyhledávače není jednorázový úkol, který splníte a máte hotovo. Je na něm potřeba neustále pracovat. Sledujte Vaše stránky pravidelně v analytických nástrojích. Vždy se zamyslete nad tím, co by mohlo být příčinou výraznějších změn v metrikách – ať už pozitivních, nebo negativních. Pokud testujete, nebo provádíte jakékoliv úpravy webu, vždy si danou změnu a datum její implementace zaznamenejte. Díky tomu budete snáze analyzovat, co na Vaše SEO funguje a co naopak ne.
7. Buďte trpěliví
Mějte na paměti, že SEO vyžaduje oproti jiným digitálním odvětvím více času. Pravděpodobně bude nějakou dobu trvat, než se změny projeví. Snažte se stanovit si postupné cíle a dle nich systematicky postupovat.